ميوه خشك را بهتر بشناسيم ميوه خشك را بهتر بشناسيم .

ميوه خشك را بهتر بشناسيم

انواع گليسرول مونو استئارات

انواع گليسرول مونو استئارات يا GMS چيست؟ گليسرول مونو استئارات يا به اختصار GMS. اين مونوگليسريد معمولاً به عنوان امولسيفاير در غذا استفاده مي شود. گليسرول مونو استئارات يك پودر پوسته پوسته سفيد، بدون عطر و طعم شيرين است كه مي تواند آب را در ساختار خود حفظ كند. اين ماده از استرهاي گليسرول اسيد استئاريك تشكيل شده است.

مشخصات گليسرول مونو استئارات

  • نام : گليسرول مونو استئارات

  • نام انگليسي : Glycerol monostearate

  • نام هاي تجاري : جي ام اس ، GMS

  • CAS number:

  • 31566-31-1

  • فرمول شيميايي :  C21H42O4

گليسرول مونو استئارات يا GMS چيست ؟

GMS در روغن و اتانول محلول است اما در آب نه. يك قسمت از اين ماده را مي توان در پنج قسمت چربي يا روغن حل كرد. به همين ترتيب، تعداد كمي از خريداران از اين ماده همراه با لسيتين استفاده مي كنند. حلاليت GMS توسط لسيتين سويا افزايش مي يابد.

فوايد گليسرول مونو استئارات

  • پس از بسته بندي و نگهداري، مارگارين تمايل به "انباشته شدن" آب دارد. اين آب در چربي مارگارين تثبيت شده و توسط GMS امولسيون مي شود.

  •  همچنين به دليل امولسيون همگن خود به عنوان يك عامل ضد لك در هنگام سرخ كردن عمل مي كند.

سنتز طبيعي و مصنوعي گليسرول مونو استئارات

گليسرول مونو استئارات به دو صورت طبيعي و مصنوعي ساخته مي شود. فرمول شيميايي گليسرول مونو استئارات محيط واكنش بايد محيطي همگن داشته باشد تا بتواند مونوگليسريد را به طور موثر در دماهاي پايين توليد كند. در نتيجه، بسياري از محققان تركيب چند حلال را پيشنهاد كردند. پيريدين، 1،4-دي اكسان، كلروفرم، فنل، كرزول و دي متيل فرماميد، در ميان ساير مواد، برخي از رويكردهاي پيشنهادي هستند. 

خريد و قيمت گليسرول مونو استئارات

چنانچه قصد دريافت قيمت و يا خريد گليسرول مونو استئارات را داريد به سايت شيمي بازار مراجعه كنيد. علاوه بر نياز به مرحله خنثي سازي هنگام استفاده از كاتاليزور، اين حلال ها سمي هستند. در نتيجه، انجام واكنش در حلالي كه يك اتمسفر همگن توليد مي كند، ترجيح داده مي شود. در عين حال مي توان از مونوگليسريد توليد شده به راحتي در تهيه غذا استفاده كرد.


تجزيه چربي ها توسط ليپاز پانكراس منجر به توليد طبيعي گليسرول مونو استئارات در بدن مي شود. برخي از روغن هاي گياهي حاوي مقدار بسيار كمي از اين ماده هستند.

كاربردها و خواص گليسرول مونو استئارات

  • گليسرول مونو استئارات در توليد غذا

  • گليسرول مونو استئارات به طور كلي به عنوان امولسيفاير و تقويت كننده طعم در توليد مواد غذايي استفاده مي شود.

  • به عنوان تثبيت كننده بافت و عامل تعليق: طعم را افزايش مي دهد و از تشكيل لايه هاي متمايز در مارگارين، شكلات و آب نبات جلوگيري مي كند.

  • نگهدارنده، امولسيفاير و حجم دهنده: براي بهبود ساختار، تسريع تخمير و افزايش ماندگاري شيريني ها، نان ها و بيسكويت ها استفاده مي شود.

  • تقويت كننده طعم و امولسيفاير: به تقويت امولسيون كمك مي كند و از جدا شدن نوشيدني هاي پروتئيني با ليپيدها جلوگيري مي كند.

  • در صنعت داروسازي، گليسرول مونو استئارات اغلب به عنوان امولسيفاير مورد استفاده قرار مي گيرد.

  • به عنوان امولسيفاير: براي تقويت امولسيون موجود در پماد پزشكي استفاده مي شود.

  • استفاده لوازم آرايشي از گليسرول مونو استئارات به عنوان امولسيفاير گليسرول مونو استئارات به طور گسترده در لوازم آرايشي استفاده مي شود.

  • به عنوان يك امولسيفاير: در روغن هاي آرايشي براي تقويت سيستم تعليق و جلوگيري از وقوع چند فاز.

  • گليسرول مونو استئارات در صنايع ديگر گليسرول مونو استئارات اغلب در صنايع مختلف به عنوان امولسيفاير، مرطوب كننده و روان كننده استفاده مي شود.

  • به عنوان گريس: در صنعت نساجي براي ايجاد انعطاف پذيري و صافي الياف.

  • به عنوان امولسيفاير: تعليق رنگ هاي طبيعي در مرحله سيال در روغن مدرن.

  • به عنوان يك مرطوب كننده: در صنعت پلاستيك براي بهبود صافي، حفظ رطوبت و از بين بردن فضاي خالي. آنتي استاتيك براي جلوگيري از تشكيل الكتريسيته ساكن.


گليسرول مونو استئارات بايد در بسته بندي اصلي در مكاني خشك، خنك و سايه دار براي نگهداري و نگهداري نگهداري شود. جنين بايد در دماي اتاق و دور از نور مستقيم خورشيد نگهداري شود.

آيا گليسرول مونو استئارات حلال است؟

تعمير و نگهداري گليسرول مونو استئارات فقط بايد توسط پرسنل آموزش ديده اي انجام شود كه با مديريت مواد شيميايي آلي آشنا هستند. تماس با پوست و چشم و گرفتن باقيمانده بايد از آن خودداري شود. علاوه بر اين، اجتناب از اقداماتي كه منجر به تشكيل گرد و غبار مي شود ضروري است.


پايداري و واكنش گليسرول مونو استئارات

فعاليت گليسرول مونو استئارات تقريباً يك سال ماندگاري دارد و در دما و فشار معمولي پايدار است. دي اكسيد كربن و گاز مونوكسيد كربن با تجزيه و تجزيه اين ماده توليد مي شوند. اين ماده به هيچ وجه پليمريزه نشده است. گليسرول مونو استئارات نيز در حضور عوامل اكسيد كننده بسيار قوي به شدت واكنش نشان مي دهد و ناپايدار مي شود زيرا با آنها ناسازگار است.

است.


از معايب گليسرول مونو استئارات مي توان به تحريك ناشي از تماس با پوست و چشم اشاره كرد. بنابراين، ناحيه آسيب ديده پس از تماس با اين ماده نسبتا مضر بايد به مدت پانزده دقيقه با آب كاملاً شسته شود. براي تماس با پوست نيز استفاده از آب و صابون توصيه مي شود.


مشكلات گوارشي با بلعيدن اين ماده ايجاد مي شود. بايد بعد از قورت دادن شير زياد بنوشيد و به اولين كلينيك مراجعه كنيد.


سيستم گوارشي و تنفسي هنگام استنشاق گرد و غبار احساس سوزش مي كنند. مصدوم را در هواي آزاد قرار دهيد و پس از استنشاق در معرض هواي تازه قرار دهيد.


نكات ايمني براي نگه داشتن محتواي مونو استئارات گليسرول در زير سطوح توصيه شده، اقدامات مهندسي مانند استفاده از دستگاه هاي ايمني فرآيند مانند تهويه محلي يا ساير كنترل هاي مهندسي در نظر گرفته مي شود.


هنگام كار با مواد شيميايي، بايد از عينك براي محافظت از چشم استفاده كنيد. براي به حداقل رساندن تماس پوست با گليسرول مونو استئارات، دستكش براي محافظت از پوست توصيه مي شود.

آيا مونو استئارات گليسرول حلال است؟

كلمه عربي «حلال» به معناي «مجاز» يا «قانوني» است. اين كلمه به طور مكرر همراه با حرام به معناي حرام به كار مي رود. به طور همزمان، شما به همين ترتيب آماده هستيد كه يك اصطلاح مرتبط ديگر را در غذاهاي اسلامي بيابيد، كه از آنجايي كه حلال يا حرام بودن آنها مشخص نيست، اهميت زيادي دارد. براي تشخيص حلال يا حرام بودن يك غذا بايد مراحل توليد آن بررسي شود.


از سنتز شيميايي براي ساختن ماده گليسرول مونو استئارات استفاده مي شود. گليسرول مونو استئارات به طور كلي به عنوان يك حلال به عنوان يك تركيب شيميايي شناخته مي شود. با اين حال، هنوز دو چيز مهم وجود دارد كه بايد به دنبال آن باشيد تا مطمئن شويد كه گليسرول مونو استئارات خريداري شده كاملا حلال است:

آيا اين محصول حاوي الكل يا هر ماده ممنوعه ديگري است؟

گليسرول مونو استئارات معمولاً بدون استفاده از محصولات گوشت خوك در طول فرآيند توليد توليد مي شود. گليسرول و اسيدهاي چرب گياهي نمونه هايي از مواد خام (يا محيط كشت) هستند. هيچ يك از مواد ممنوعه ديگري كه معمولاً در فرآيند توليد گليسرول مونو استئارات استفاده مي شوند، نيستند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ دى ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۱۹:۴۰ توسط:مائده موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :